23948sdkhjf

Ny butiksæra venter: Sådan kan dagligvaremarkedet se ud i fremtiden

En ny supermarkedsvirkelighed betyder farvel til Kvickly, Irma og SuperBrugsen. Discountkrig og inflation vil føre til færre aktører på markedet i fremtiden

Discountkrigen er i gang på fuld styrke, og inflationen har ændret fundamentalt på forbrugernes indkøbsmønstre.

Det tvinger koncernerne bag til at tænke i nye baner.

Derfor lukkes Kvickly, Irma og SuperBrugsen, og de største af de tre kæders butikker samles under én kæde kaldet Coop navngivet efter koncernen bag.

Resten af de tre kæders butikker skal sammen med lokale butikker, som går under navnet Dagli'Brugsen, samles under navnet "Brugsen".

På tre måneder har vi set en så voldsom strukturudvikling af dagligvaremarkedet, at jeg aldrig har oplevet noget lignende i de 30 år, jeg har været analytiker Henning Bahr, direktør, Retail Institute Scandinavia

Ifølge Coop-koncernens direktør, Kræn Østergård Nielsen, sker det på grund af en "ekstrem ændring" i kundernes indkøb de seneste år, hvor kunderne køber færre og billigere varer.

Inflationen har med andre ord betydet et stort fald i indtjeningen og gjort kunderne mere sparsommelige, og samtidig er der mange forskellige aktører, der kæmper om kundernes kroner.

Benhårdt marked

Konkurrencen på markedet er benhård, siger Henrik Hyltoft, der er vicedirektør i brancheorganisationen Dansk Erhverv, og derfor ser vi "en konsolidering mod færre aktører", fortæller han.

Hyltoft beretter om, at danskerne i udpræget grad har søgt mod de billigste alternativer. Og det har ramt butikkernes avance.

- Når du har en kombination med lavere avance og øgede omkostninger til blandt andet energi, så sidder du i en indtjeningsklemme.

Han forventer, at fremtiden vil byde på færre spillere på dagligvaremarkedet.

- Konkurrencen er benhård, og der er ikke mange, som tjener penge i dag. Og det er selvfølgelig ikke langtidsholdbart, siger Henrik Hyltoft.

Aldrig set noget lignende

Ifølge Henning Bahr, detailhandelsanalytiker hos Retail Institute Scandinavia, er Coops nye plan et nødvendigt træk for at tage kampen op mod konkurrenterne.

Han understreger, at der er tale om en "historisk reorganisering".

- Man har slæbt rundt på forskellige underskudsgivende kæder, herunder Irma, der har givet underskud i årevis. Derfor er man nødt til nu omsider at rydde op og forenkle organisationen, siger han. 

Konkurrencen er benhård, og der er ikke mange, som tjener penge i dag Henrik Hyltoft, vicedirektør, Dansk Erhverv

Bahr nævner også, at det blot er få måneder siden, at Aldi besluttede sig for at lukke eller sælge alle sine butikker i Danmark.

- På tre måneder har vi set en så voldsom strukturudvikling af dagligvaremarkedet, at jeg aldrig har oplevet noget lignende i de 30 år, jeg har været analytiker, siger Henning Bahr.

Det vidner om den kamp om kunderne, der er i gang, mener han.

- Konkurrenterne vil jo gerne bevare deres markedsandele. Så jeg tror, at vi vil se en intens kamp om markedsandele i de kommende år, som også kan komme forbrugerne til gode, lyder det fra eksperten.

Ændrede indkøbsvaner

Ifølge Ida Moesby, forbrugerøkonom hos Nordea, er indkøbsvanerne ændret markant efter krigen i Ukraine, der har sendt inflationen i vejret.

Fødevarer er noget af det, der er steget rigtig meget i pris, og det har fået danskerne til at ændre på, hvad vi putter i kurven.

Selv om toppen er taget af inflationen, er forbrugertilliden fortsat meget lav. Det indikerer ifølge økonomen, at forbrugerne stadig er bekymrede.

- Og selv om inflationen altså ser ud til at have toppet, er det heller ikke det samme, som at priserne falder. De stiger bare ikke lige så hurtigt. I starten kan man bedre stå imod i mange hjem. Man tager fra opsparingen eller skruer ned. Men det har mange bare allerede gjort nu, siger hun. 

- Derfor forventer jeg, at vi vil købe billigere fødevarer den kommende tid.

Coop nedlægger omkring 600 stillinger som følge af omlægningen. Det rammer især Irma-ansatte, skriver Finans.

I alt bliver mindst 2230 stillinger på tværs af kæderne berørt, men Coop vil i videst muligt omfang forsøge at finde nye stillinger til sine ansatte.

/ritzau/

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.766